AHK – Les 2

22 jan

Vandaag was de tweede les van de vooropleiding, we moesten een stilleven natekenen met houtskool. Dit was het stilleven:

Op de AHK hebben ze een rommelzolder, daar halen ze de materialen voor stillevens vandaan.

Ik werk eigenlijk nooit met houtskool – ik vind potlood fijner om mee te tekenen – en ik teken wel dingen na, maar de dingen die ik nateken zijn meestal plaatjes van dieren, manga of mensen. Het was dus wel een uitdaging!

We kregen allemaal een schildersezel, houtskool, een gum, klemmetjes en een vel krantenpapier. We moesten eerst twee schetsen maken en wat experimenteren met houtskool – nou ja, vooral degenen die nooit met houtskool werken. De bedoeling was dat je een deel van het stilleven koos en dat als het ware inzoomt op je papier. Heel groot tekenen – ook iets wat ik niet vaak doe.

Toen we klaar waren met de schetsen werden ze gefixeerd en op de gang gelegd.

Na de pauze gingen we ‘de echte tekening’ maken, nu op mooi dik papier. Ik vond het erg leuk om te doen en leuk om te zien hoe de andere leerlingen naar het stilleven kijken en het op papier zetten, maar ik vond het wel moeilijk. Ik vind iets van een foto natekenen makkelijker. Je hebt precies wat je wilt tekenen vlak bij je liggen, een stilleven staat ver van je af. Beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik vind het fijner om het onderwerp dicht bij me te hebben. De houtskooltekening helemaal onderaan de tweede foto vind ik echt heel erg mooi. Degene die die heeft getekend heeft echt heel erg goed naar het stilleven gekeken. Er zit ook echt diepte in. Dit is mijn ‘echte’ tekening.

Ik vind het paardje het leukste. Volgende week gaan we hiermee verder in 3D. Ben benieuwd wat we ermee gaan doen! We moeten een blik meenemen…hmmm…morgen maar even snel een blik perziken kopen…

Eén reactie to “AHK – Les 2”

  1. Rob Alberts januari 22, 2011 bij 23:27 #

    Diepte, oog voor detail en een dier.
    Dat is een geslaagde dag Emma.
    Fijne zondag!
    En eet smakelijk met de perziken …..

Plaats een reactie