Vooropleiding AHK – Les 1

20 jan

Gisteravond ben ik naar de eerste les van de vooropleiding van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten geweest. Het was echt heel erg leuk! Helaas heb ik er geen foto’s van, maar de volgende les zal ik foto’s maken.

Het was de eerste les, dus we kregen een rondleiding door het gebouw en we moesten ons aan elkaar voorstellen. We gingen naar een groot lokaal dat vol lag met klodders verf – heerlijk! Op de muren hingen gigantische stukken wit papier en daar boven stonden zinnen geschreven. Hele gekke zinnen.

Wat we moesten doen was een bord verf pakken, een zin uitzoeken die je aansprak, de zin schilderen en iedere tien minuten naar een andere zin lopen om daar verder te schilderen. De eerste zin die ik had uitgekozen was ‘en ineens lag Jan Steen in bad’ die vond ik wel grappig. Ik had een badkuip met pootjes geschilderd. Na tien minuten stond ik bij ‘misschien verlies je je theepot’. Toen bij ‘er stond een verdwaalde wasmachine in het weiland’, ‘de kamer met zeven deuren’, ‘de theepot van tante Clara’ en ten slotte ‘het diner met Socrates’. Sommige tekeningen bleven staan en andere werden helemaal overgeschilderd en veranderd. Sommige herkende je helemaal niet meer! Mijn badkuip is blijven staan, die vonden ze blijkbaar wel leuk.

Ik vond het echt een hele leuke opdracht, omdat je steeds verder ging met een schilderij van iemand anders en je je aan een gekke zin moest houden. Op die manier kan je de stijl van je klasgenoten ook een beetje leren kennen.

Het was echt een hele leuke, kleurrijke avond! Zaterdag heb ik weer les, ik geloof dat we dan een stilleven gaan natekenen met houtskool. Ook leuk! Ben benieuwd!

Eén reactie to “Vooropleiding AHK – Les 1”

  1. Rob Alberts januari 20, 2011 bij 16:00 #

    Op mijn blog staan van deze zomer twee foto’s van schilderijen.
    Afgelopen zomer is er in Holendrecht een manifestatie geweest waar schilderijen in samenwerking zijn gemaakt. In een carroussel draaide mensen rond.
    een aantal schilderijen zijn prachtig geworden.
    Leuk dat je zo enthousiast bent!
    Succes!

Plaats een reactie